کانون آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه  فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج

کانون آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج

این وبلاگ در جهت معرفی و ارائه مطالب در راستای اهداف کانون سلامت دانشجویی تهیه شده است.
کانون آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه  فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج

کانون آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس سنندج

این وبلاگ در جهت معرفی و ارائه مطالب در راستای اهداف کانون سلامت دانشجویی تهیه شده است.

باید‌ها و نبایدهای آموزش‌ جنسی در مدرسه از نگاه کارشناسان

باید‌ها و نبایدهای آموزش‌ جنسی در مدرسه از نگاه کارشناسان 

چندین سال است بر لزوم آموزش مسایل جنسی در مدارس از سوی کارشناسان مختلف این حوزه تاکید می‌شود. سال گذشته آزار جنسی ناظم مدرسه‌ای در شهرک دانشگاه علیه تعدادی از دانش‌آموزان، باعث شد بار دیگر این موضوع مورد توجه قرار گیرد و مثل بمبی جامعه خبری کشور را دربرگرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت رویدادی هولناک که ناامنی و فضای غیراخلاقی را برای دانش‌آموزان و والدین‌شان در خانه دوم رقم می‌زد. واکنش کودکان دانش‌آموز در مواجهه با برخوردهای ناهنجار این ناظم حکایت از وجود مشکل عمده‌ای در ساختار آموزشی کشور دارد و آن فقدان آموزش‌های جنسی مناسب در مدارس کشور است. به طوری که کودکان قربانی در مورد ذکرشده از ابتدایی‌ترین آموزش‌های لازم پیرامون حفظ حریم خصوصی خود نیز برخوردار نیستند.

به گفته محمد حبیبی، معلم و عضو کانون صنفی معلمان، یکی از اعضای کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان که با دانش‌آموزان این مدرسه ابتدایی گفت‌وگو کرده است، می‌گوید: «ما با بعضی از این بچه‌ها صحبت کرده‌ایم. آنها می‌گویند بعضی همکلاسی‌هایشان را در قسمتی از مدرسه دیده‌اند که ناظم مدرسه درحال تجاوز به آنهاست ولی چون این بچه‌ها نمی‌دانستند او چه کار می‌کند، این‌طور تعبیر کرده‌اند که ناظم همکلاسی‌شان را تنبیه می‌کند.» این درحالی است که معمولا در کشورهای پیشرفته صنعتی دانش‌آموزان از حدود 10 سالگی با این مسایل آشنا می‌شوند و مدارس مسوولیت اصلی آموزش‌های جنسی دانش‌آموزان را برعهده دارند.

از سوی دیگر واکنش مقامات مسوول در مواردی همچون فاجعه مدرسه ابتدایی شهرک دانشگاه، به‌جای روشنگری و حمایت از قربانیان، تحت فشار قراردادن خانواده‌ها برای جلوگیری از آگاهی‌رسانی بیشتر است. همان‌طور که عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از کودکان اشاره می‌کند، «در چنین مواقعی وزارت آموزش‌وپرورش تمام تلاش خود را می‌کند که این مسایل لاپوشانی شود و خیلی در جامعه درز پیدا نکند در حالی که اگر این زمان را برای آموزش و پیشگیری والدین و دانش‌آموزان صرف کند شاید نتیجه بهتری حاصل شود».

ادامه مطلب ...

پوکی استخوان کدام دسته از مردها را تهدید می کند؟

 پوکی استخوان کدام دسته از مردها را تهدید می کند؟


 به نقل از آوای سلامت، محققان علت این که زنان بیشتر از مردان به پوکی استخوان مبتلا می شوند را تحرک فیزیکی بیشتر مردان نسبت به زنان در طول دوره زندگی می دانند. اما یک تفاوت بزرگ در علت ابتلا به پوکی استخوان در مردان و زنان وجود دارد. در زنان این بیماری بیشتر در سنین پس از یائسگی بروز می کند و در مردان پوکی استخوان را می توان به علل هورمونی ربط داد.

ادامه مطلب ...

همایش دیابت به مناسبت روز جهانی دیابت برگزار شد.

روز دوشنبه مورخ 25 آبان 1394 به مناسبت روز جهانی دیابت، همایشی تحت عنوان "دیابت" توسط امور فرهنگی پردیس شهید مدرس و با همت کانون سلامت این پردیس و مسئولین مربوط جناب آقایان دکتر محمدپور معاونت آموزشی، فرهنگی و پژوهشی ، محمد ابراهیم شریفیان کارشناس مسئول امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان، آقای هادی عباس نیا کارشناس امورفرهنگی و اجتماعی پردیس و با حضور میمانان گرانقدر خانم قدسی و خانم هجرت از پردیس بنت الهدی صدر، خانم دکتر شکیبا مسئول کلینیک دیابت استان کردستان، جناب آقای دکتر رحیم زاده مدیر گروه واحد بیماری های غیر واگیردار دانشگاه علوم پزشکی استان ، دکتر بیدار پور پزشک مرکز دیابت استان، جناب آقای ساعدی مدیر عامل انجمن دیابت استان کردستان، سرکار خانم کلاهی کارشناس برنامه ی آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان ، خانم امانی کارشناس برنامه ی دیابت استان، کارشناسان معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان کردستان برگزار گردید.

پس از عرض خیر مقدم کلیپی راجب به اهمیت و ضرورت آشنایی با دیابت و آمار مبتلایان به این بیماری در جهان به منظور افزایش آگاهی و رغبت شرکت کنندگان همایش پخش گردید.

کاشف انسولین، اولین بار در سال ۱۹۹۱ با همکاری بنیاد بین المللی دیابتIDF)  و سازمان جهانی بهداشتWHO) هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

درصد افزایش خواهد یافت.

نفر یک نفر مبتلا به دیابت بوده و از هر دو نفر مبتلا به بیماری تنها یک نفر از ابتلا به این بیماری آگاه است.

در ادامه همایش دکتر بیدار پور سخنان خود را با این سوال آغاز کردند: که در صورت ابتلا به بیماری دیابت چگونه طول عمر با نشاط تری داشته باشیم؟

کنترل استرس، تصمیم گیری و روابط اجتماعی می باشد.

همچنین در انتهای سخنان دکتر بیدارپور نشست پرسش و پاسخ برگزار گردید و پزشکان به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.